Project Support in AMEISE: Difference between revisions

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Bei der Analyse bisheriger Spiele stellte sich heraus, dass Spieler, die keine Projektplanung durchgeführt haben, schlechtere Ergebnisse erzielten, als Spieler, die das Projekt vor dem Spiel planten.
{{NavigatorBar|Learning Objectives|The Advisor}}




Analysis of existing simulation runs showed, that trainees who did not plan their project in advance achieved worse results than trainees who carefully planned the projects prior to the simulation run.


====Projektplanung====
{{Box1|Daher sollte der Projektablauf jedes SESAM-/AMEISE Spiels '''vor''' der Durchführung grob geplant werden. Die Projektplanung soll dabei die Reihenfolge der durchzuführenden Aktionen im Projekt beinhalten und auch eine angemessene Personalplanung umfassen.}}


Eine genaue Planung des Projekts ist jedoch erst '''nach''' Spielbeginn möglich, da der Spieler ab diesem Zeitpunkt genauere Informationen (Mitarbeiterfertigkeiten, Kosten, usw.) über das Projekt erhält. Dazu bietet das AMEISE-System Unterstützungsinformationen, die den Spielern immer erst nach den Tätigkeiten angeboten werden, d.h. der Studierende muss die Tätigkeit bereits durchgeführt haben, um von den Unterstützungswerkzeugen Feedback zu erhalten.


Dadurch können Fehler zwar '''nicht''' vermieden werden, aber der Spieler wird auf Fehler aufmerksam gemacht und lernt daraus. Die Unterstützung des Spielers besteht nicht darin, eine optimale Vorgehensweise vorzuschreiben, sondern es werden Hinweise gegeben, welche Aktivitäten zu einer Verbesserung der aktuellen Situation führen würden.
====Project Planning====
{{Box1|Therefore, the project should be planned '''before''' executing a simulation run. The project plan should include the sequence of activities to be performed in the project as well as an appropriate staff assignment plan.}}


However, detailed project planning is only possible '''after''' starting a simulation run, because this is the point when the trainees receives all the relevant information (costs, employee skills) about the project at hand. The AMEISE system provides also support information, that is available to trainees only after activities, which means that the student has to have performed a task before getting a feedback by the support tools.


Thereby, errors cannot be avoided, but trainees can be alerted to mistakes and can learn from these. The support to trainees is not to prescribe perfect procedures, but to give clues, activities could improve the current situation.


====Häufige Fehler====
Die Analyse von SESAM-/AMEISE-Spielen hat gezeigt, dass folgende Fehler am häufigsten begangen werden:


* '''Zielvorgaben werden nicht erfüllt'''
** Die Studierenden haben große Probleme, alle Zielvorgaben des Projektes einzuhalten.
* '''Mitarbeiterauslastung'''
** Bei den meisten Studierenden besteht ein großes Problem darin, die Mitarbeiter ständig zu beschäftigen. So kommt es häuifg vor, dass Mitarbeiter über einen längeren Zeitraum keiner Tätigkeit nachgehen, aber selbstverständlich weiterhin ihr Gehalt beziehen.
* '''Überprüfungs- und Korrekturmaßnahmen fehlen oder werden nur teilweise durchgeführt'''
** Einige Spieler vergessen im Laufe des Projekts auf die notwendigen Überprüfungen oder Korrekturen einzelner Phasen. Dies führt zu schlechteren Projektergebnissen.


====Common Mistakes====
Analysis of SESAM/AMEISE - simulation runs showed, that the following mistakes were committed rather frequently:


* '''Objectives are not fulfilled'''
** The students have a big problem to fulfill all objectives of a simulation run.


====Unterstützungswerkzeuge====
* '''Workload'''
Zur Verringerung dieser Fehler und zur Unterstützung der Spieler wurden neue Komponenten in das AMEISE-System integriert. Dabei handelt es sich um zwei Arten von '''Unterstützungswerkzeugen''':
** Occupying their employees constantly is a great problem for most students. Therefore, employees are often without an activity over a long period of time, but still earning money.


Ratgeber
* '''Reviewing/testing and corrective actions are missing or are only partially carried out'''
väterlicher Freund
** During the simulation run trainees forget about the necessary checking- and corrective actions of individual phases. This leads to bad simulation results.


Dabei liegt die Entscheidung beim Tutor, ob die Unterstützungwerkzeuge im Spiel verwendet werden dürfen.




====Support Tools====


====Überblick====
New components were integrated in the AMEISE environment to reduce these errors and support the trainees. Two options of '''Support Tools''' are available:
Der Ratgeber ist '''passiv''' und muss vom Spieler '''explizit''' um Rat befragt werden. Er übernimmt dabei die Rolle des LV-Leiters, den die Spieler um Ratschlag fragen können. Der väterliche Freund hingegen ist '''aktiv''' und weist den Spieler beim Erkennen einer problematischen Situation darauf hin. Er übernimmt dabei die Rolle eines erfahrenen Kollegen (Spieler), der den Spielern über die Schulter blickt, um ihnen Ratschläge zu erteilen.


* Advisor
* Friendly Peer
The instructor decides, if these support tools are available during a simulation run.
====Overview====
The advisor is a '''passive''' support tool and has to be explicitly asked by the trainee. Therefore, the advisor component assumes the role of the instructor and answers predefined questions during a simulation run. The friendly peer is an '''active''' support tool and tells the trainee if a difficult situation occurs. The friendly peer assumes the role of an experienced colleague who observes the trainee in order to react in case of dangerous situations.
{{NavigatorBar|Learning Objectives|The Advisor}}
[[de:Projektunterstützung in AMEISE]]
[[en:Project Support in AMEISE]]
[[Category:Tutorial]]
[[Category:Tutorial]]
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Latest revision as of 13:49, 11 August 2013


Analysis of existing simulation runs showed, that trainees who did not plan their project in advance achieved worse results than trainees who carefully planned the projects prior to the simulation run.


Project Planning

Therefore, the project should be planned before executing a simulation run. The project plan should include the sequence of activities to be performed in the project as well as an appropriate staff assignment plan.

However, detailed project planning is only possible after starting a simulation run, because this is the point when the trainees receives all the relevant information (costs, employee skills) about the project at hand. The AMEISE system provides also support information, that is available to trainees only after activities, which means that the student has to have performed a task before getting a feedback by the support tools.

Thereby, errors cannot be avoided, but trainees can be alerted to mistakes and can learn from these. The support to trainees is not to prescribe perfect procedures, but to give clues, activities could improve the current situation.


Common Mistakes

Analysis of SESAM/AMEISE - simulation runs showed, that the following mistakes were committed rather frequently:

  • Objectives are not fulfilled
    • The students have a big problem to fulfill all objectives of a simulation run.
  • Workload
    • Occupying their employees constantly is a great problem for most students. Therefore, employees are often without an activity over a long period of time, but still earning money.
  • Reviewing/testing and corrective actions are missing or are only partially carried out
    • During the simulation run trainees forget about the necessary checking- and corrective actions of individual phases. This leads to bad simulation results.


Support Tools

New components were integrated in the AMEISE environment to reduce these errors and support the trainees. Two options of Support Tools are available:

  • Advisor
  • Friendly Peer

The instructor decides, if these support tools are available during a simulation run.


Overview

The advisor is a passive support tool and has to be explicitly asked by the trainee. Therefore, the advisor component assumes the role of the instructor and answers predefined questions during a simulation run. The friendly peer is an active support tool and tells the trainee if a difficult situation occurs. The friendly peer assumes the role of an experienced colleague who observes the trainee in order to react in case of dangerous situations.